اخبار کشاورزی

عوارض و اختلالات فيزيولوژيكی گوجه فرنگی

عوارض و اختلالات فيزيولوژيكی گوجه فرنگی

ریزش گل (Flower Drop)

در گیاه گوجه‌فرنگی در صورتیکه درجه حرارت شبانه محیط رشد به 15-13 درجه سانتی‌گراد برسد‌، کیسه بساک رشد کافی ننموده لذا به علت عدم گرده‌افشانی یا گرده‌افشانی ناقص، در عمل تلقیح گل مشکل ایجاد شده و ریزش گل حادث می‌شود. کوتاه بودن مدت روشنایی (زیر 6 ساعت در روز) و وجود روزهای ابری، تنش‌های رطوبتی‌، خشکی خاک، آبیاری بیش از حد، كمبود ازت، درجه حرارت‌های نامساعد (دمای زیر 13 و بالای 32 درجه سانتی‌گراد) و … نیز ممکن است باعث ریزش گل شود.

 

پوسيدگي گلگاه گوجهفرنگي (Rot Blossom End)

در نتيجه عارضه پوسيدگي گلكاه گوجه‌فرنگي قسمت‌هاي آسيب ديده، خشك و چروك گرديده و سطح زخمها به رنگ قهوه‌­اي تيره تا سياه در مي‌­آيند. در نهايت بخش‌هاي آسيب ديده مورد حمله پاتوژنهاي ثانويه قرار مي‌­گيرند و منجر به پوسيدگي و فساد ميوه مي­‌گردد. عارضه پوسيدگي گلگاه با كمبود موقتي كلسيم موجود در گياه مرتبط بوده و با تغییرات رطوبتی خاک تشدید می‌شود مصرف بيش از حد كودهاي ازته بويژه فرم آمونیومی موجب تجمع کلسیم در بافت‌های برگ گوجه‌فرنگی و بروز علائم کمبود کلسیم در میوه می‌شود. در ضمن قطع شدن ریشه‌‌ها نیز باعث این عارضه شده و شوری و خشکی خاک نیز بر شدت آن می‌افزاید.

 

 آفتاب سوختگي (Sunscald)

اين عارضه به‌دنبال در معرض نور خورشيد قرار گرفتن ميوه­‌هاي گوجه‌فرنگي و برگهاي پايين بوته كه در اثر آفتاب سوختگي از بين رفته‌­اند، بوجود مي­‌آيد. لذا جلوگيري از در معرض نور مستقيم خورشيد قرار گرفتن ميوه‌­ها اهميت بسيار زيادي دارد. علائم اين بيماري به صورت ظهور نواحي سفيد يا برنزه روشن روي ميوه‌­ها است. پس از مدت كوتاهي اين نواحي تغيير رنگ يافته و چروك و فرو رفته مي­‌شوند و در اطراف آنها يك هاله زردرنگ پديد مي‌آيد. ظهور اين لكه­‌ها اكثراً در بخش بالايي ميوه كه بيشتر در معرض نور خورشيد قرار دارد پدید می‌آید. در ارقام كم برگ يا شرايطي كه سايه‌اندازي برگها بر روي ميوه كافي نباشد، خسارت آفتاب سوختگي مي­‌تواند از كميت و كيفيت محصول بكاهد.

بد شکلی میوه (صورت گربهای) (Catfacing)

علائم اين عارضه به صورت نواحي فرو‌رفته و دندانه­‌دار در قسمت گلگاه ميوه ظهور مي‌يابد. بد شكل شدن ميوه از علائم ديگر اين عارضه است. اين عارضه فيزيولوژيكي در اثر كاهش دماي محيط  به ميزان كمتر از 10 درجه سانتي‌­گراد در زمان گلدهي و تشكيل ميوه ايجاد مي­‌شود. گرمای بیش از حد، تغییرات رطوبتی خاک در اثر آبیاری سنگین، آسیب‌های ناشی از برخی علفکش‌ها مثل 2-4-D‌، خسارات ناشی از تغذیه تریپس روی میوه‌های جوان و حتی هرس شدید در واریته‌هایی با رشد  نامحدود بر شدت این عارضه می‌افزاید. واريته‌هاي درشت­‌تر گوجه‌فرنگي نسبت به اين عارضه حساس‌ترند.

 

ترك­هاي رشدی (Growth Cracks)

در گياه گوجه‌فرنگي دو نوع ترك متحدالمركز و شعاعي وجود دارد. اين عارضه در هنگام رسيدن ميوه ظاهر مي­‌گردد. ترك‌هاي متحدالمركز به صورت ترك‌هاي دايره­‌اي شكل در انتهاي ميوه ظهور مي­‌كند. در حاليكه ترك‌هاي شعاعي از انتها به اطراف گسترش مي­‌يابند. نوسانات شديد درجه حرارت و رطوبت، تغييرات شديدي را در سرعت رشد ايجاد مي­‌كند كه منجر به بروز ترك در ميوه گوجه‌­فرنگي مي­‌گردد. ميزان حساسيت ارقام مختلف گوجه‌فرنگي نسبت به ترك‌خوردگي متفاوت مي­‌باشد. ارقام بسيار حساس در زماني كه هنوز ميوه سبز است دچار ترك‌خوردگي مي­‌شوند و ارقامي كه تا حدودي مقاومند تا مراحل بعدي دچار اين عارضه نمي­‌شوند. تأمين مواد غذايي لازم و آبياري منظم احتمال ترك‌خوردگي را كاهش مي‌­دهد.

 

پف کردگی میوه (Puffiness)

در اين عارضه برقراري توازن ميان جذب عنصر نيتروژن و پتاسيم و ساير عناصر موجود در خاك حائز اهميت مي­‌باشد. در اين حالت ميوه­‌ها پف كرده و زاويه‌­دار مي­‌شوند. اين عارضه در نتيجه گرده‌افشاني ناقص، كوددهي ضعيف (‌کمبود پتاسیم و مصرف بیش از حد ازت) و عدم تشكيل دانه که غالباً ناشی از دمای پایین است و در درجه حرارت‌های خیلی بالا و خیلی پایین در زمان تشکیل میوه به وجود مي­‌آيد.

 

رسيدن لكهدار (Blotchy Ripening)

علائم اين عارضه  مشابه  علائم ناشی از ویروس موزاییک توتون است. در این حالت بخشی از میوه به علت تلقیح ناقص به خوبی نمی‌رسد و روی میوه لکه‌های زردرنگ يا سفيدرنگ ظاهر می‌شود و بافت زیر لکه‌ها سخت و نارس باقی می‌مانند. علت این عارضه به طور دقيق مشخص نیست ولی کمبود پتاسیم و بر، گیاه را به این عارضه حساس می‌کند و آب و هواي سرد  وكمبود شديد آب نيز آن را تشديد مي­‌نمايد.

 

رسیدن غیر یکنواخت (Ripening Irregular)

این عارضه بیشتر در دوران بلوغ میوه و روی میوه‌های رسیده (قرمز رنگ) ظاهر مي‌گردد. در این حالت رنگ‌گیری سطح میوه غیر یکنواخت و بافت مناطق میانی میوه نیز ممکن است سخت و نارس بوده و رنگ آن سبز یا زرد باقی بماند. تغذیه لارو‌ مگس‌های سفید برگ نقره‌ای (argentifoli Bemisia) از شاخ و برگ گیاه نيز، باعث بروز این عارضه می‌شود. عواملی مانند رطوبت بالا، کمبود پتاسیم و نوسان شدید حرارتی نیز در بروز این عارضه موثر مي‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 12 =