اخبار کشاورزی

زمان‌های مناسب کاشت بذر خیار گلخانه‌ای

کاشت بذر خیار گلخانه‌ای

قبل از هر اقدامی در مورد کشت خیار ابتدا بهتر است اطلاعاتی از قبیل آمار هواشناسی منطقه، نظرات و تجربیات کشاورزان با تجربه و گلخانه‌داران و مهمترین مورد قیمت محصول در بازار کسب کرده و آن‌گاه زمان کشت را انتخاب کنید، زیرا زمان کشت در بهره برداری محصول تأثیر مستقیم داشته و باعث بالا رفتن روحیه کار و تلاش می‌گردد. مثلاً در مناطق جنوبی کشور زمان کشت از اوائل مهر شروع می‌شود و در خرداد سال بعد برداشت محصول پایان می یابد. و در مناطق شمالی و مرکزی کشور که در آذر و دی دارای هوای ابری و سرد می باشند زمان کشت را به نحوی انتخاب می‌کنند که این زمان یا آخر فصل برداشت و یا آغاز کشت باشد. به طور کلی زمان‌هایی که شرایط جوی نامساعد است باید از دوره کشت حذف گردد و اگر چنین کاری صوت نگیرد و زمان‌های نامساعد در میان زمان برداشت قرار گیرد کشت با مشکلات عدیده‌ای روبر می‌شود.

 

گل خیار

گل خیار

کشت پاییزه خیار

معمولاً در کشت پاییزه از زمان کشت بذر تا اولین برداشت 8-7 هفته زمان می‌برد. بذر خیار گلخانه‌ای در تیر یا مرداد با توجه به نوع اقلیم منطقه و شرایط گلخانه از نظر آماده بودن زمین (حاصلخیزی و ضدعفونی خاک) معمولاً به صورت مستقیم کشت می‌شود. میوه خیارهای کشت شده حدود پنجاه روز بعد یعنی از شهریور رسیده و آماده چیدن شده و تا آذر و دی ماه برداشت می‌شوند. حداکثر پیک تولید و برداشت در اواخر مهر و آبان خواهد بود. پس از آن حدف بوته های خیار انجام می‌گیرد.

بهترین و مناسبترین و به صرفه‌ترین مکان برای کشت خیار گلخانه‌ای از نظر هزینه‌های تولید و سوددهی، منطقه ای است که دارای حداکثر تعداد روز آفتابی در زمستان بوده و از نظر دما نیز در فصول پاییز و زمستان ملایم باشد و بدون و یا حداقل سرمای زیر صفر در شب باشند و در فصل سرد بتوان با استفاده از انرژي نور خورشید و بدون احتیاج به مصرف زیاد سوخت و سیستم گرمایشی و هزینه بالا، دمای مطلوب را برای پرورش خیار فراهم کرد.

نکته بسیار مهم اقتصادی در کشت پاییزه این است که می‌توان بذرهای خیار را به صورت مستقیم در زمین اصلی گلخانه کاشت و تولید نشاء در لیوان یا سینی نشاء ضروری نمی‌باشد. زیرا زمین گلخانه در اواسط و اواخر تابستان گرم بوده و نور کافی هم وجود دارد. در این حالت رشد بوته ها و گیاهچه های خیار بسیار سریعتر و بهتر بوده و هزینه‌های تولید از نظر گرمایش و آبیاری به حداقل می‌رسد.

کشت بهاره خیار

به طور کلی در کشت بهاره از هنگام کشت بذر خیار تا برداشت محصول بین 8 تا 10 هفته طول می کشد. برنامه‌ریزی در کشت بهاره خیار به صورتی است که بذر خیار در خزانه و به صورت غیر مستقیم و درون سینی کشت یا گلدان و لیوان‌ها از آذر تا بهمن کاشته شده و نشاء‌ها در بهمن یا اسفند در زمین اصلی گلخانه کاشته می‌شوند و محصول در اسفند تا تیر سال بعد به بازار عرضه خواهد شد یعنی باردهی از نیمه یا اواخر اسفند انجام می‌شود و میوه ها در اوایل فروردین و عید نوروز که تقاضا برای خرید خیار زیاد است به بازار عرضه می‌گردد. کشت بهاره به خاطر طولانی بودن فصل رشد، محصول بیشتری را به همراه دارد. حذف بوته‌های خیار پیر و ضعیف از اواخر تیر انجام می‌شود و بعد از آن عملیات تمیز کردن، ضدعفونی و آماده سازی زمین انجام می‌گیرد. شرایط محیطی نامناسب در طول زمستان در گلخانه مانند شدت نور کم و سردی خاک، جوانه زنی و رشد محصول کشت بهاره را به تأخیر انداخته و هزینه‌ها را بالا می‌برد. در کشت بهاره به علت سردی زمین و هوا در فصول پاییز و زمستان توصیه می‌شود بذور خیار را به صورت نشاء کاری (کشت غیر مستقیم) تکثیر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *